25 April 2007

Noodle Noodle Noodle

Noodle nedir? nasıl yapılır? neden yenir?

Nedir : Bizim bildiğimiz erişte makarnanın uzak doğu usulü olarak yapılmış bir yiyecek türüdür. Farklı çeşitleri mevcuttur, misal yumurtalı(egg) noodle, prinç(rice) noodle vs. vs.

Gelelim neden farklı olduğuna, pişirilme aşamasında uzakdoğulu bir noodle ustasından şu tiyoları yani nasıl pişirildiğini öğrendim.

Makarna pişirmek için yaptığımız gibi suyu kaynatıyoruz, su kaynadıktan sonra noodle'larımızı içine atmıyoruz :) Kaynayan suyu ocaktan alıp başka bir yere koyduktan sonra ocağımızı kapatıp noodle'ları kaynakamış suyun içine atıyoruz ve su soğuyana kadar(oda sıcaklığına düşene kadar) noodle'ları içinde bekletiyoruz. Bu işlemlenden sonra noodle'larımız yemeğe hazır hale geliyor. Ama ama bu şekilde noodler yenirmiii, yenmeeez!

Gelelim ikinci aşamaya, uzakdoğu usulü pişirdiğimiz (bence hala çiğ olan) noodle'larımızı bir kaba aldıktan sonra isteğe göre et veya tavuk, haşlaması veya ızgarası olabilir. Izgara kısmını ben uydurdum, çinli japonlu insanlar her türlü mangal işlerinden uzak duruyorlar sağlıklı olmak adına. Bunun dışında noodle'ın içine ilave etmek için soya filizi ve mantar da tavsiye ediyorlar, bunun için manavdan alacağımız soya filizi (Hangi manavda bulursunuz bilmiyorum, ayrıca bir manava gidip bu soruyu sorarsanız sonucunda doğacak olaylardan sorumlu tutulamam) ve mantarları güzelce yıkadıktan sonra önce mantarları ince dilimler halinde kesiyoruz onları da noodle'ları pişirdiğimiz yöntemle pişirebilir yada çiğ olarak kullanmak üzere bir kaba alıyoruz.

Yemeğe hazır hale getirmek : pişirdiğimiz ve soğuttumuz noodle'larımız için tekrardan bir su kaynatıyoruz ve kaynar haldeki suyun içinde 1-2 dakika kadar noodle'ları beklettikten sonra derince bir kaba alıyoruz. Üzerinde haşlanmış tavuk yada etimizi ilave ediyoruz ve ayrıca isteğimize göre soya filizi ve mantarı da ilave ettikten sonra noodle'ların üzerini örtecek kadar tavuk yada et suyu ilave ediyoruz (Tabi ben burada bir noktayı atlamışım, tavuk veya et suyunu da önceden hazırlamak gerekiyor şu anda bende hazırlanmışı olduğu için idare ediyorum). Bu aşamadan sonra sizin damak tadınıza göre acı sos, soya sosu, susam yağı gibi soslar ile noodle'ımıza son halini veriyoruz.


Son halini fotoğraftaki gibi olması beklenmektedir. Noodle nedir nasıl yapılır söledik peki neden yenir? Açsan yersin, yeni lezzet arıyorsan yersin, bir kere yersen tekrar yersin, faydalıdır yersin(?), bahane bulamazsın meraktan yersin.



Son söz olarak bir japon atasözü derki : hızlı koşan atın boku seyrek düşer.

7 comments:

Anonymous said...

Çağataaaaaaaay, ne güzel yazmışsın Çağataaaaaaaaay...

Fakat ben bu sulu zırtlak noodle'ları pek sevmiyorum. Nasıl yaptıklarını bilmiyorum ama wokta sebzedir, ettir hepsini böyleee karıştırıp yapıyorlar ya o çok hoşuma gidiyoor. Bir de bak Terbiyesiz Deniz K.'a soralım, o soba noodle falan gibi bir şeyler yiyor, biraz daha kalın bir şey o, fena görünmüyordu. Wagamama'ya gidelim de yiyelim Çağataaay...(Londra'dakine gidelim hatta eheh)

Go Mongo'ya da gidelim. Orada da bir çeşit noodle yemiyor muyuz? Bir Emmi'ye soralım bunu bakalım.

Anonymous said...

Ben gelirim bu saydığınız yerlerin heppiciğine. Ayrıca ben de sulu zırtlak noodle sevmiyorum. Öyle bir şey yemek istersem şehriye çorbası içiyorum :) Yaşasın wok'ta pişirilen noodle!

Son olarak soba olur, efendime söyleyeyim, kalorifer olur her tür noodle'ın başımızın üstünde yeri var.

•٠·˙ CINGIL•٠·˙ said...

Vallahi bu noodle işlerini pek çözemedim nerde bizim osmanlı yemekleri nerde bu. Bizim yemekleri yapabilmek maharet ve hüner ister bunda ise salla suyun içine bırak pişsin, yiyebilmek içinde içine bişiler daha at olsun bitsin oooh ne güzel.

Anonymous said...

Ben sana durumu açıklayacağım. Bildiğim kadarıyla tabi. Şimdi bu senin blogunda anladığın çorbanın içinde noodle şeyine ramen noodle deniyor camiada. Aynen senin anlattığın gibi yapılıyor. Tavuklusu, sebzelisi ya da ne bileyim su ürünleri içeren tipi olabiliyor.

Geri kalanlar ise wokta çevrilerek yapılıyorlar. Artık noodle'ı neyle çevirirsen, o sana kalmış. Buradaki fark noodle'ın cinsinden kaynaklanabiliyor. Ya çok kalın oluyor, ya spagetti gibi oluyor ya da çok ince oluyor. Bunların kendilerine ait isimleri var ama ben hatırlamıyorum.

Şimdi ben bir şey sorucam: Bu noodlecılarda noodle aldığınız zaman tabağın en üstüne pembe acı bir şey koyuyorlar, o ne? Koymasınlar istemiyorum. Çok çirkin, çok.

•٠·˙ CINGIL•٠·˙ said...

adı ne? pembe bir renkte acı sos bizi bozar şimdiye kadar koymadım hiç bir yemeğin üstüne pembe sos bundan sonrada koymam :)

Anonymous said...

penbe şeyin adını bilmiyink.

hawwaiii'de ne yidin? Onları da anlatsana.

•٠·˙ CINGIL•٠·˙ said...

yakında :)